Biler og avgifter

De som forsker på miljø og politikere i Norge må være veldig forhastede sjeler, først var diesel redningen for verden ettersom de slapp ut mindre Co2 enn bensinbiler, bensinbilene fikk da høyere avgifter, selfølgelig uten at bensinbilene nødvendigvis ble noe særlig billigere her til lands, nå har forskerne funnet ut at disse "miljøvennlige" dieselbilene slipper ut 6,5 ganger mer No2 enn bensinbiler pluss betydelig mere svevestøv  trass i tvungent partikkelfilter i alle nyere dieselbiler, ja de gikk til og med så langt at det gikk rykter om redusert årsavgift hvis du ettermonterte partikkelfilter, noe de selvføgelig gikk tilbake på etter at mange hadde montert på grunn av for liten miljøgevinst / helsegevinst, (de siste tallene viser at partikkelfilter gjør dieselbilene enda værre). Nå derimot ser man jo at disse dieselbilene er mindre miljøvennlige enn bensinbiler, derfor vurderer man nå å sette opp avgiftene på dieselbilene, da skal det jo bli spennende å se om de reduserer avgiftene på bensinbiler igjenn.. eller nei forresten, hva er det jeg snakker om? redusering av avgifter? det er ikke sånn de gjør det her i Norge A/S. Jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke prøver å gjøre større fremskritt med hydrogen og el-biler, de nye el-bilene kan kjøre 20 mil på en lading og kostnaden blir ca 1 kroner kilometeren, men så har vi jo stømunderskudd i Norge.. Hydrogenbiler har blitt tilgjengelig men har du 700.000 kroner å bruke på en bil er det vel ikke hydrogenbil det første som frister, så frem til hydrogenbiler blir billigere må vi vel bare godtta statens avgiftsdans.. Eller vente på at staten skal subsidiere hydrogenbiler, neida skal du vente på det kommer du aldri til å få kjøpt bil


Kommentarer:

Skriv en ny kommentar:

Navn
Husk meg ?

E-post:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/26283487